Lektoři

Přehled lektorů

Dominik Bláha (Nik)

O mně
Vyrostl jsem ve skautském oddíle v Kralupech nad Vltavou. V devatenácti letech jsem založil roverský kmen. Po pěti letech jsem se vrátil do svého oddílu a ujal se jeho vedení. Nyní lektrouji semináře o družinovém systému. Rád lezu po stromech. Přesvědčit se o tom můžete na kurzu Lanáč, kde vás to také naučím. Ač mě živí programování, duší jsem filozof po tatínkovi.
Programové bloky
  • Skauting jako výchova k sebevědomí - Proč je zdravé sebevědomí důležité pro dorbý skauting a jak dobrý skauting rozvíjí zdravé sebevědomí?
  • Učme se přijímat vlastní motivaci - Hlubší poznání vlastních motivů je předpokladem upřímnosti a pravdivosti v našem jednání.
  • Může obyčejné táboření připravovat děti na život v moderním světě? - Je táboření ještě užitečná dovednost v době plné techniky a umělé inteligence?

Michal Bureš (Bumerang)

O mně
Je ředitelem Paměti národa Východní Čechy, dále zpracovává knihy o regionální historii a občas i nějaké metodické/didaktické materiály. Vedl deset let vlčáckou smečku, osm let skautský oddíl, pět let středisko. Byl výchovným zpravodajem v plzeňské i královéhradecké KRJ, založil a pět ročníků "kormidloval" Vůdcovský lesní kurz Quo vadis, působil coby vzdělavatel na mnoha akcích. Aktuálně je předsedou KRJ Královéhradeckého kraje. Má instruktorské vzdělání, OČK Metodika a OČK Historie a myšlenkové základy skautingu. Kromě toho rozjel se skvělým týmem před šesti lety SeVýZ!
Programové bloky
  • Výchova dobrého člověka – Odměny, tresty a autorita - Metodická inspirace pro dobrou výchovu.
  • Motivace k vůdcovství - Prostor k zamyšlení nad vlastními motivacemi, který je současně metodickou inspirací do vašich středisek a oddílů.

Vendula Bušková (Véňa)

O mně
Náčelní Junáka. Začala skautovat jako dvanáctiletá v Praze na Proseku v roce 1990. Oddíl Vlaštovek pak i vedla a po krátké pauze se vrhla do čela střediska. Je týmová hráčka, vždy jí záleželo na tom, aby spolupracovala s lidmi, se kterými se cítí dobře, jsou jí oporou a může se od nich něco naučit. Například když spoluzakládala VLK Oikos, jeden z prvních koedukovaných vůdcovských kurzů, nebo když se zapojila do týmu Mikulášského víkendu. V Náčelnictvu má za sebou tři volební období (dvě jako místonáčelní), ve kterých porodila dva syny a vystudovala práva. U všech těchto aktivit je jí velkou oporou manžel – neskaut. Ráda tančí, hraje volejbal a poslouchá folk.
Programové bloky
  • Sdílení zkušeností: Jak rozvíjíte skautskou výchovnou metodu v oddílech? - Prostor ke sdílení zkušeností s konkrétními postupy, tipy a triky pro výchovné zpravodaje.

Vít Coufal (Takin)

O mně
Jsem učitelem na základní i speciální škole. Ke skautování jsem se dostal poměrně pozdě, přes své děti. Začalo to brigádami a skončilo to slibem a propadnutí skautským ideálům. Výchovného zpravodaje dělám sedm let a považuji to za nejúžasnější roli ve středisku. Možnosti výchovného jsou bezbřehé.
Programové bloky
  • Environmentální výchova na středisku - Inspirace reálnými příklady, jak skautskou činností pěstovat vztah k přírodě a přispívat k jejích ochraně.

Justina Danišová

O mně
Původně je sice učitelka geologie a biologie, ale víc než kameny teď řeší publikace pro děti, metodiky pro učitele a lektoruje semináře pro rodiče, pedagogy a další průvodce dětí. Tvoří aktivity pro weby ucimesevenku.cz, jdeteven.cz a také svobodnahra.cz. Doma si s dětmi víc hraje než se učí a po nocích píše články do časopisů a blogů.
Programové bloky
  • Svobodná hra - Workshop s Justinou Danišovou, spoluautorkou knihy Svobodná hra a hybatelkou programu Učíme se venku.

Lukáš Dořičák (Fary)

O mně
Bratr Fary vyrůstal ve Veřovicích, kde je dodnes členem skautského oddílu. Většinu času tráví v Ostravě, kam ho zavála jeho kněžská služba. Vede roverské společenství a v oddílu rozvíjí duchovní rozměr skautské výchovy. Je absolventem ILŠ Collegium a LŠ Protos, odborníkem na myšlenkové základy a historii skautingu a skautskou metodiku. Je instruktorem Jesenické lesní školy. Více se o Farym dozvíš například zde: https://magazin.signaly.cz/2303/p-lukas-fary-doricak-nejde-o-to-aby-byl-spokojeny-farar-nebo-farnici-ale-buh
Programové bloky
  • Katolická bohoslužba - Mše sv. vedená Lukášem Dořičákem - Farym proběhne buď v areálu základny, nebo v blízkém kostele.
  • Skautskou stezkou za tajemstvím života - Zamyšlení nad duchovním rozměrem ve skautské činnosti.

Zuzana Fišarová (Sisi)

O mně
Psycholožka, rodinná a dětská psychoterapeutka s praxí z pedagogicko-psychologické poradny v Pelhřimově, a zároveň aktivní skautka. Instruktorka LŠ Protos, držitelka OČK Psychologie a Myšlenkové základy a historie skautingu. Výchovná zpravodajka střediska Pelhřimov, vedoucí benjamínků a zkušená vedoucí oddílu.
Programové bloky
  • Psychická první pomoc s praktickým nácvikem - Workshop vedený skautskými psychology a krizovými interventy. Po úvodu do psychické první pomoci proběhne i praktický nácvik různých situací.

Lukáš Haraga (Luky)

O mně
Má důvěra v to, že lidé (včetně dětí) toho zvládnou více, než si většina myslí mi umožňuje vytvářet silné zážitkové akce, na které se vzpomíná ještě hodně let po skončení. Baví mě skautům zprostředkovávat výzvy, které jim otevírají doposud nepoznané schopnosti a možnosti. A zpětná vazba od účastníků i po letech mne utvrzuje v tom, že tento přístup může mít silný vliv na jejich život... přestože nemálo vůdců či rodičů nesouhlasí.
Programové bloky
  • 2 dny v horách úplně sám: Kurzy přežití pro děti - Skauti toho zvládnou hodně. Třeba ve 12ti letech cestovat do 150km vzdálených hor a tam 2 dny a 2 noci putovat. Zcela bez přítomnosti dospělého.

Jana Harušťáková (Žíža)

Mirek Havránek

O mně
Je mi 22 let, jsem bývalý vůdce chlapeckého oddílu z Brna, vedoucí a zakladatel roverského kmene Caudata, člen Roverského odboru. Mimo skaut studuji matematiku, informatiku, ekonomii a učitelství, jsem motorkář a člen aktivních záloh.
Programové bloky
  • Co roveři potřebují vs. co my potřebujeme od roverů - Jak vyvážit nároky oddílů na dorůstající rovery s jejich vlastními potřebami?

Jana Jirasová (Prcek)

Programové bloky
  • Sdílení zkušeností: Jak rozvíjíte skautskou výchovnou metodu v oddílech? - Prostor ke sdílení zkušeností s konkrétními postupy, tipy a triky pro výchovné zpravodaje.

Marie Pekárková (Šmako)

O mně
Jsem hrdá rodačka z Brna, kde od svých 6ti let navštěvuji 30. dívčí brněnský oddíl, který jsem i pak vedla. Nyní jsem výchovná zpravodajka našeho střediska Mafeking a také okresu Brno – město. Vedla jsem také jeden z Brněnských rádcovských kurzů, pořádám vzdělávací aktivity pro činovníky okresu, vysílám je na skautské kurzy, a všemi silami se stále snažím rozvíjet skautskou výchovu.
Programové bloky
  • Workshop aktivního naslouchání - Abychom mohli podporovat vedoucí oddílů, musíme rozumět jejich potřebám i emocím. Jak to z nich vytáhnout?
  • Sdílení zkušeností: Jak rozvíjíte skautskou výchovnou metodu v oddílech? - Prostor ke sdílení zkušeností s konkrétními postupy, tipy a triky pro výchovné zpravodaje.

Jaroslav Petřík (Australan)

O mně
Jsem vedoucí střediska v Mnichovicích, které za pět let vyrostlo z nuly na sto členů ve čtyřech oddílech, stále pomáhám s vedením vlčat. Baví mě rozvoj skautské činnosti v přírodě, výchova k hodnotám a odolnosti. Jsem zástupcem vůdce Jesenické lesní školy. Jako zaměstnanec Kanceláře ústředí Junáka jsem koordinátorem výchovných zpravodajů a rozvíjím téma výchovy k odolnosti.
Programové bloky
  • Jak mohou výchovní zpravodajové posilovat družinový systém - Jak efektivně vysvětlit družinový systém a motivovat oddíly k jeho uplatňování?
  • Sdílení zkušeností: Jak rozvíjíte skautskou výchovnou metodu v oddílech? - Prostor ke sdílení zkušeností s konkrétními postupy, tipy a triky pro výchovné zpravodaje.

Charlie Š (Vydra)

O mně
Jmenuji se Charlie, je mi 23 let a aktuálně se připravuji na magisterské studium politologie v Praze. Jsem skaut ze střediska Lípa Říčany, které je mým domovem již přes 15 let, dnes v něm působím jako oddílový rádce. Poštěstilo se mi také reprezentovat Česko na několika mezinárodních skautských akcích, mimo jiné třeba na Světovém Jamboree v Japonsku a v USA.
Programové bloky
  • Trans* a nebinární lidi v oddílech - Diskuse s Charliem, který jako trans* či nebinární osoba vyrůstal ve skautském oddíle. Co ho zraňovalo, co mu pomáhalo? Jak se o těchto tématech bavit v oddíle?

Petra Ševčíková (Packa)

O mně
Jsem studentka posledního ročníku psychologie v Brně a skautka původem ze Zlína. Momentálně se v oblasti psychologie věnuju profesně nejvíc koučinku a zkoumání dospělých jedinců s ADHD. Na skautských akcích ráda diskutuju o psychohygieně i psychologii v každodenním životě a ráda se vydávám do hlubin cizích duší pomocí arteterapie.
Programové bloky
  • Psychohygiena s duchovním cvičením - Jak si pravidelně udržovat pořádek v duši?

Martina Skaličková (Boxtra)

O mně
Skautovat jsem začala ještě v minulém tisíciletí ve Vizovicích, kde jsem vedla i svou první družinu. Pokračovala jsem ve Zlíně, kde nyní vedu skautskou družinu a roverský kmen Stopaři (dnes už spíš kmen dospělých), společně spravujeme základnu Zikmundov. Ve Zlínském okrese jsem výchovný zpravodaj a zaměřuji se na práci s rádci a R&R. Když zrovna nejsem na nějaké výpravě, či nemáme brigádu na Zikmundově, zmizím na chatu, kde nemám ani tekoucí vodu, ani signál. Profesně se věnuji ochraně přírody a práci s mladými lidmi.
Programové bloky
  • K čemu je dobrá oddílová rada a jak na ni? - Oddílovou radu by měl mít každý oddíl! A proč? Jaké funkce plní dobrá oddílová rada a jak může vypadat?

Michal Tarant (Majkl)

O mně
Michal Tarant - Majkl je člověk, který se nebojí velkých výzev. V Litvínově založil soukromou Střední průmyslovou školu Strojírna Litvínov, která nabízí kvalitní výuku propojenou s provozem zaběhnuté strojírenské firmy, a přitom zaměřenou na akademický rozvoj studentů. Čtyři roky byl jejím ředitelem, letos ji předal novému vedení, aby se mohl věnovat dalším výzvám. Mezi ně patří například Středisko volného času Smajlík, které založil při SOŠ Schola Humanitas a nyní nabízí 15 kroužků různého zaměření. Velkých výzev a náročných projektů se nebojí ani ve skautském prostředí - loni šéfoval pořadatelskému týmu vodáckého srazu Navigamus, na který přijelo více než 1500 účastníků. Letos se zhostil pořadatelství Ústřední lesní školy. V Junáku už desítky let působí souběžně na více úrovních. Vedle vedení vlčáckého oddílu je současně vedoucím střediska Oheň, předsedou mostecké okresní rady Junáka a členem Náčelnictva, kde se podílel např. na vzniku nové ideje pro světlušky a vlčata. V letech 2011-2020 byl místonáčelníkem Junáka.
Programové bloky
  • Nelekej se velkých výzev a neboj se odpovědnosti - Praktická doporučení od člověka, který se výzev ani odpovědnosti rozhodně nebojí.

Denisa Vrbová (Sová)

O mně
Od roku 1990 skautsky rostu ve středisku Pelhřimov. Několik let jsem vedla dívčí oddíl světlušek a skautek. Nyní působím jako vedoucí střediska. Profesně jsem psycholog. 11 let jsem pracovala u profesionálních hasičů, kde jsem skoro denně využívala krizovou intervenci a první psychickou pomoc, kterou budu na SeVýzu spolu se Sisi lektorovat. Sloužím na Skautské krizové lince. Mám ráda týmovou spolupráci, její potenciál, tvořivost a sílu, jsem ráda součástí týmu. Na druhou stranu občas potřebuji být sama se sebou. Ráda se toulám po horách v létě i v zimě. Jsem vděčná za svoji rodinu, přátele a skautské společenství.
Programové bloky
  • Psychická první pomoc s praktickým nácvikem - Workshop vedený skautskými psychology a krizovými interventy. Po úvodu do psychické první pomoci proběhne i praktický nácvik různých situací.

Daniel Vychodil (Simba)

O mně
Jsem učitel, lektor a mentor pro další vzdělávání pedagogů, v současné době učím na waldorfské škole. Jako skautský vůdce a instruktor jsem vedl skauty, vlčata, rovery, benjamínky i oldskauty. Jsem autorem několika příruček. Působím jako vůdce střediska Junáka Slatiňany. Radosti: děti, žena, skauting, výchova a vzdělání, včely, vytrvalostní běh, hory, řeky, jazyky, četba, zahrada a sadaření, spánek.
Programové bloky
  • Šikana v oddílech - Jak rozpoznat znaky šikany a jak si s ní poradit?
  • Vycházka přírodou - Jak na skautské výpravě nemít přírodu jen jako kulisu, ale jako učebnici?